Wednesday, May 25, 2011

Hilja Elmina Larsson

Hilja Elmina Larsson som är min älskade mormors mor och älskad, saknad mormor till min mor föddes 27 mara 1910. Hilja är yngsta dottern till Anna Stina Andersdotter och Lars Petter Olausson. Hon skulle ha blivit 100 år förra året. Hon var gift med Arthur Haara och hon födde fram 10 barn till världen. Den 4 februari 1992, dog hon 81 år gammal, saknad och älskad.

Hilja är höljt i ett dunkel för mig, inte som person - där har jag det klart och tydligt. Hilja var både älskad och respekterad. Jag minns henne som en "grumsig", mullig gammal dam som var väldigt bestämd i sina åsikter. Ja hade själv en dispyt med henne som åttaåring som jag mins starkt - hon ville att jag skull dricka välling som mina småkusiner och 4 år yngre syster när jag sov över hos henne. Hon var aldrig elak, men ville jag inte ha välling, så fick det väl vara!
Så mina första minnen av henne är att hon var sträng, men också omtänksam. Hon satt under natten och vårdade min väldigt sjuka syster under min mammas bröllopsnatt.

Som liten hittade vi en gång en gammal "porrtidning" (var inte direkt porr, mer erotik och lättklädda damer som visade brösten) som någon lämnat kvar. Tänk er, där satt jag som 10-11år och min gammelmormor på 79-80 år vid köksbordet och tittade på tidningen i delad avsky och lite skamsenhet- tänk om någon skulle se oss!

Vi var båda nog lite nyfikna, speciellt då min mormor Nelly sagt åt oss att inte röra den. Så min gammelmormor tar tidningen framför sig och kikar lite i den, sedan öppnar hon och visar mig en sida med lättklädda kvinnor som visar sina bröst och utbrister; Sånt här skulle jag inte göra, ens för miljoner kronor och det ska aldrig du behöva göra heller!

Jag höll såklart med, och det var något jag tänkte ofta på under min uppväxt- min gammelmormors röst när hon uppmanar mig att respektera mig själv som kvinna. Hon var nog en av få vuxna som talade till mig som en blivande vuxen person, inte bara ett barn man skulle dölja allt från och skydda. Inte för att jag någonsin övervägt att bli glamour-modell...men det är ett minne som är lite märkligt som jag kan fnittra åt. Trots att jag var 12 år när hon dog, fick jag tyvärr inte följa med på hennes begravning, men jag mins resan upp till Malmberget.

Att hon var både bestämd men kärleksfull har min mor berättelser på, vem hon var som person kan många vittna om- men hur förhöll sig hennes familjerelationer till sina syskon? Varför dog hennes far? När dog hennes mor? Var höll hon hus? Varför vet min mormor nästan ingenting om sin mors släkt? Jag vet alldeles för lite om Hiljas bakgrund.

No comments:

Post a Comment